tisdag 1 mars 2011

Träning för Karin 1 mars

Efter en vilodag var det dags för dirigeringar idag igen. Vi lade ut målen blint, dvs hundarna fick sitta i bilarna medan vi lade ut dummies på samma ställen som förra gången. Sen hämtade vi dem och satte igång. Efter att ha skickat på tre av målen för att se att de kom ihåg dem började Karin trixa till det. Vi fick bland annat skicka ut-stopp-vänster resp -höger. Vi fick testa att stå brevid varandra hund-förare-hund-förare. En av oss fick först en markering som skulle hämtas in, sedan skickades den andra hunden på en dirigering som gick över stället där markeringen föll. Nästa gång var markeringen istället en störning och den första hunden fick gå på en dirigering medan hund två höll markeringen i minnet.
G&G är klart duktigare, men vi utvecklas och är inte alltför långt efter. Mackan gör fel ibland, men idag kändes det okej, det som utvecklar henne är ju när jag förmedlar till henne vad jag menar och vad jag inte menar. Det känns som vi tagit ett jättekliv framåt de senaste veckorna, och det är jättekul att få träna tillsammans med ett ekipage som är lite bättre och där jag tror att vi har samma inställning till träningen.
Jag skall försöka ta det lite lugnt med träningen emellan Karin-tillfällena och Anita-tillfällena under de här veckorna när vi har två aktiviteter i veckan som är jobbiga för Mackan. Jag kan se att hon har varit orolig när hon har varit ensam hemma och jag tror det beror på att det händer så mycket hela tiden när någon är med henne, så kontrasten till att vara ensam blir stor. Så lite tråkighetsträning för henne och mig blir nog bra. Jag försöker också få henne att lägga sig och koppla av när vi är hemma och inte hålla koll på mig hela tiden (det ni! det tog några månader efter att Håkan talade om det för oss på FART-testen, men nu inser jag hur rätt han har).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar