söndag 20 mars 2011

En heldag i solen!


Det är härligt vårväder nu, med några plusgrader på dagarna och strålande solsken. Snöfallet dagen innan gjorde att det regnade glitter från träden och solen silade stålar ner till marken.
Dagens träning med M-kullen innehöll en långpromenad efter skytten, med markeringar, dubbelmarkeringar, riktat närsök, träning i att gå brevid ett annat ekipage och som vanligt en massa passivitetsträning.
Vi fick gå i par med Lina och Tuva, och det var jättekul att se hur mycket Tuvas avlämningar har förbättrats på två veckor sedan Lina började träna dem med hjälp av klicker.
Jörgen tyckte att Mackan var lite för lätt i rumpan vid markeringarna, men hon knallade inte på riktigt. Kanske är det dags att bromsa lite mer?
Det svåraste under den här övningen var det riktade närsöket som innehöll två apporter. Den första gick bra, men när jag skickade henne igen så susade hon vidare och utökade söket ganska rejält. Istället för att försöka blåsa stopp och sen närsöksignal kallade jag in henne och gick och satte henne med ryggen mot området och blåste närsöksignal där. Det funkade bra, hon förstod vad jag menade och sökte i det lilla området.
Anita hade lagt ett sök åt hundarna idag igen, denna gång på båda sidor om en skogsväg. Vinden blåste från ena sidan av vägen mot den andra, så på ena halvan av söket var det medvind och på den andra var det motvind.
Söket var helt dolt för både förare och hund och det fanns inga markeringar där vilten låg. Det var intressant att se henne jobba på två olika sätt beroende på hur vinden kom genom sökområdet. Som vanligt vid sök jobbade hon bra, och när jag agerade rätt kom vilten levererade i hand.
Hon gjorde ett litet rullningsförsök på en ganska äcklig fågel, men efter åthutning tog hon upp den och kom med den. Då såg ju jag att den var äcklig och såg nog konstig ut för den fågeln hamnade på marken.
Det som var jobbigast för Mackan med söket var att vänta på sin tur. Då var hon ganska uppvarvad, för hon kände dofterna från vilten och vid något tillfälle såg hon också Anita som var ute och motiverade hunden före. Men åtta vilt, fyra på var sida om vägen, hämtades i rask takt och med ett bra sökarbete - jättekul!
Sen fick vi fika i solen och därefter gick vi på linje i en solig backe. Anita kastade "fåglar" (små gröna med långa vita "stjärtfjädrar") som Jörgen sköt. Mackan fick inte hämta något alls, vilket var perfekt för hon varvade upp ganska mycket. Den här övningen var nog dagens bästa för oss på lång sikt, vi fick ett bra avslut där hon till slut satt helt lugn på linjen innan vi bröt upp och åkte vidare.
Min kollega Anna bor i Sigtuna och har en häst i ett stall där i närheten. Hon hade bjudit in mig att komma och rida på Prinsen, så vi for vidare ditåt. Jag vill minnas att Anita har berättat att Mackan har träffat en häst en gång tidigare. Hon tyckte det luktade spännande i stallet och gick runt och hittade lite att knapra på (jag tror det var tappade pellets till hästarna). Hon hälsade på Prinsen nos mot nos en gång, men sen var hon nöjd. Hon var så där otroligt stillsam som hon även är hos veterinären, så antagligen var det lite läskigt för henne. Jag parkerade henne i ett hörn i ridhuset medan jag red och hon satt där så fint och tittade på mig. Det är härligt att ha en hund som beter sig så, man kan verkligen ha henne med överallt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar