tisdag 15 mars 2011

Duvholmen i solsken

Idag blev det privatlektion igen, för att det andra ekipaget som skulle ha varit med blev sjuk (en tjej som tränar för Karin en annan dag i vanliga fall).
Vi började med ett sök, som Karin lade ut utan att jag fick titta på, med åtta dummies. Karin förklarade jättebra teorin bakom söket och vad man skall tänka på när man tränar sök. Hon tycker att man skall skicka rakt ut i området hela tiden när man tränar, och inte styra hunden, för att den skall lära sig själv att ta för sig ny mark och att söka av området på ett effektivt sätt. Naturligtvis styr man på ett prov eller vid en jakt om man vet ungefär var viltet ligger, men inte vid inlärningen. Hon brukar alltid lägga en apport på varje sida på den linjen föraren står på (nästan på den närmsta kanten av sökområdet alltså) så att hunden lär sig att det kan finnas där. Om hunden är snabb och springer långt ut hela tiden får man lägga apporterna närmare, och tvärt om ifall hunden håller sig för nära föraren. Hon påpekade också vikten av att inte hjälpa hunden i söket, som ju är ett självständigt arbete. Om hunden frågar vad den skall göra, svara inte utan avvakta och se om hunden återupptar arbetet när den fått fundera ett tag.
Sen gjorde vi en vänster-höger övning. Mackan satt i mitten och på var sida om henne stod en dummy upp i snön. Hon hade inte sett dem ställas dit. Sen kastades en störning rakt bakom henne, och jag skickade henne åt höger. När hon hämtat den och satt på ursprungsplatsen igen kastades den apporten ut igen som en störning, och jag fick skicka åt vänster.
Sen gjorde vi en övning som visade om hon gick på mitt tecken eller om hon gissade lite vad hon skulle göra. Karin lade ett mål med fyra dummies när Mackan såg på. Målet låg uppe på en kulle. Nedanför kullen går en gångväg och på andra sidan gångvägen finns en annan kulle, där vi fick stå och jag skickade henne rakt ut till målet. När hon kom tillbaks kastade Karin en störning till vänster om oss. Jag skickade återigen rakt fram till kullen. När den apporten var hämtad kastade Karin en till störning, åt höger den här gången, och jag skulle skicka rakt fram igen. Här sade Karin att jag skulle läsa av vad Mackan gjorde, om hon gick rakt fram utan tvekan skulle jag blåsa stopp och vinkla vänster till den första störningsmarkeringen. Men det här blev svårt för Mackan så jag fick skicka om några gånger innan hon gick upp till målet igen.
Till sist gjorde vi den klassiska höger-vänster övningen där man lägger ut en dummy brevid en mur eller ett staket (för att hjälpa hunden med riktningen litegrann). Vi använde den långsträckta kullen. Sen gick vi en bit längs kullens fot, satte henne där med sidan mot den utlagda dummyn, lade en annan dummy brevid henne som störning och skickade med vänster. När hon hade hämtad den låg ju störningen kvar, och då gick vi tillbaks till utgångspunkten och lade en dummy som störning och skickade åt höger istället.
Söket gick bra idag, men redan där blev hon lite trött. Höger och vänster gick inget vidare, och egentligen inte linjetagen heller. Fast vi fick ju några bra övningar med oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar