söndag 27 februari 2011

Träning för Karin 27 februari

Vi flyttade ju tisdagens träning till idag istället, och mitt på dagen sågs vi vid det vanliga stället på Elfvik. Idag hade Karin förberett nya mål, så båda hundarna fick följa med och se var hon lade ut dummies. Sedan skickade vi växelvis på dessa nya mål och blandade med en kastad markering till den ena hunden, som fick hålla kvar den i minnet medan den andra fick gå på ett ut. När markeringen var hämtad fick samma hund gå över området där markeringen föll och vidare till ett mål som låg i linje bakom det. Vi skickade även med ett linjetag mot ett tömt mål, blåste stopp och vinklade höger till ett annat mål. Båda hundarna fick också lite kluriga enkelmarkeringar som föll uppe på kullar och på andra sidan en gles skogsdunge. Vi avslutade med att skicka ett låååångt linjetag mot det allra först utlagda målet, men från ett annat håll - diagonalt över hela området. Den spikade hon och gjorde som grädde på moset en utmärkt avlämning. Allt funkade bra idag, förutom ett stopp som var väldigt tveksamt. En timme gick oerhört fort i detta trevliga sällskap.
Just nu är det jättekul att tänja gränserna och se vad jag och hunden klarar. Och jag har den senaste veckan insett hur oerhört viktigt det är hur jag tänker och känner mig. Om jag är lugn och säker så går det hur bra som helst.
På tisdag skall vi ses på samma ställe igen, och då skall vi göra om samma övningar med dolda mål. Jag skulle egentligen behöva träna lite stoppsignal och lite höger o vänster, men nu har vi tränat två dagar i rad, så i morgon har Mackan officiell vilodag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar