tisdag 8 mars 2011

Träning för Karin 8 mars

Idag var vi vid Duvholmen, och lade ut samma mål som förra gången plus ett som hundarna inte hade varit vid tidigare. Jag var jätteseg (trött kanske) och inte alls på alerten. Mackan har börjat löpa, men det märktes inte särskilt på henne. Vi skickade lite rakt och lite med stopp och tecken, precis som förra gången. Vi skickade från lite andra håll, bl.a. skulle hundarna först hämta vid ett mål, och sen skickas förbi/rakt över det målet vidare till nästa. Det gick bra att få iväg henne vidare, men när hon kom till det andra målet tyckte hon inte att hon hittade något där och susade vidare långt bort. Hon märkte väl att jag inte riktigt hängde med så hon tog chansen att springa lite.
Det helt dolda målet var intressant. Gunilla skickade Grappa först och vi tittade på, så hemligheten var ju avslöjad för Mackan, hon visste att det fanns något där. Karin pratade om hur man skall tänka när man skickar hunden och den inte vet vart den skall (när det inte är ett mål den skall till). När jag skickade Mackan så gick hon faktiskt jättefint ut på en ganska rak linje och kom rätt i vind så jag bara stoppade och bad henne söka åt rätt håll, och så hittade hon bollen.
Sen fick vi lite specialhjälp med avlämningarna och jag tror att Mackan förstod vad vi ville.
Höger och vänstertecken har vi inte hunnit testa så mycket, men jag gick ut i går för att bara testa Anitas teorier om hur jag skall skicka. Jag lade fyra apporter vid ett mål vi brukar använda här i närheten. Jag tror att hon gick iväg lite lättare än tidigare. Höger gick bättre än vänster, men det är antagligen för att vi tränat vänster mest, och därför har hon låst sig mer på det kommandot.
Läxa från Karin till nästa gång är att göra några "ut" på promenaderna och det går ju bra att kombinera med höger och vänster, så det får nog bli lite lätt promenad-teckenträning i några dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar