lördag 5 mars 2011

M-kullens kurs, andra tillfället

Dagens bild är av Carron. Jag har en bra kamera och jag skulle gärna vilja ta actionbilder på hundar i full fart, men jag har inte räknat ut hur jag skall ställa in den ännu. Får väl ta en titt i instruktionsboken antar jag.
Idag gick tre timmar i skogen jättefort. Anita pratade mycket om hur hundar lär sig saker i jämförelse med vad vi tror att vi lär hundarna. Det var jätteintressant och några ljus gick upp för mig beträffande mina höger/vänster-kommandon som ju inte funkar något vidare. Anita hade analyserat oss sedan förra veckan, och vi (jag! inte hunden) fick med oss en del att tänka på. Det skall bli kul att testa teorierna när vi är ensamma, men kanske borde jag låtsas-skicka en väska eller en familjemedlem innan jag testar med hunden. Det är svårt att bryta invanda mönster (titta inte på hunden utan titta på målet, skicka med det utökade kommandot vänster-ja/höger-ja ett tag, INTE berömma att sitta still och titta åt vänster/höger).
Vi testade att skicka hundarna med bara handtecken respektive bara kommandoord. Jag testade ett ut med bara handtecken, och det funkade bra. Vi fick också gå fot bakom skytten Jörgen. Mackan hade en bra balans mellan att ha koll på mig och att ha koll på vad Jörgen gjorde, så det kändes helt okej. Det var faschinerande att se att Mackan, efter att ha varit med en gång på jakt, hade total koll på vart hon skulle titta. Hon tittade i pipans riktning efter fågel och hare. Fantastiskt vilka slutsatser de drar, och så fort!
Efter fikapausen fick vi gå på linje. Jörgen sköt och Anita och Jörgen kastade apporter. Även här hade Mackan fokus på Jörgen hela tiden. Mest spännande var det när han sköt och sen kastade Scotts naturtrogna foam-and. Hon höll sig i skinnet och följde mitt ben jättebra, inga tendenser till knallning.
Till följande tillfällen har Anita utlovat nkl-träning med vilt. Det skall bli spännande och är nyttigt för oss, Mackan brukar bli lite mer upptrissad av vilt än av dummies.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar