söndag 20 juni 2010

Träningsdagbok 20 juni

I morse tränade vi ensamma, jag och Mackan. Vi åkte till Ekholmsnäs och gjorde om övningen som vi gjorde för en vecka sedan. Men vi började med att gå ner till vattnet så att Mackan fick bada och rasta sig. När vi kom ner till berghällen vid vattnet satt det två änder där. Änderna hoppade i vattnet när vi närmade oss och jag sade "varsågod" till Mackan och visade på vattnet och tänkte ju att "varsågod så får du bada". Mackan hörde "varsågod och jaga änderna", klev lite fint i vattnet och började simma. När jag förstod det ropade jag NEJ med samma ton som jag använde för några dagar sedan när vi tillsammans skrämde upp en fågel från strandkanten som hon först kastade sig efter, och när hon hörde mitt rytande for hon istället upp på land. Detta NEJ nådde idag Mackan när hon var 4-5 meter ut i vattnet, och faktiskt så vände hon om och kom tillbaks till mig! Jag belönade med en boll kastad upp på land och många glada tillrop.
Sen gick vi upp och lade ut dummies vid målen, två stycken vid konen, och två stycken vid den ensamma runda busken. Sen övade vi lite fotgående, och snabbt sättande vid sidan när jag stannar innan vi var framme vid platsen där jag skulle skicka mot busken. Ett vanligt linjetag gick jättebra. Sen gick jag med henne över den lilla grusvägen och satte henne en liten bit in mot ängen som hon måste korsa för att komma till busken. Hon satt med ryggen mot busken och jag visade handtecken och sa ut. Och precis som igår hände ingenting. Så vi gick närmare och närmare, och till slut kom hon på vart hon skulle.
Sen gick vi tillbaks till kanten av ängen, en bit ifrån konen. Jag satte henne där och skickade henne åt höger. Det var kul att se att hon mindes övningen från förra veckan, för hon gick iväg och hämtade dummyn på första försöket. Nästa skick åt höger försökte jag öka avståndet, men det gick inte så bra, så vi gick tillbaks lite närmare och det funkade bra.
Sen tog vi en liten paus, en liten promenad, innan vi lade ut två dummies vid busken igen. Vi övade ut-bakåt igen. Jag fick jättefina avlämningar hela tiden - jättekul!
Stort tack till Gunilla som överöser mig med goda råd och träningstips, och särskilt för hjälpen med att lösa upp problemet med avlämningarna! Vilken tur att jag har dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar