söndag 13 juni 2010

Träningsdagbok 13 juni

Vi har träffat Gunilla och tränat tillsammans med henne och Grappa.
Vi var vid Ekholmsnäs vid en äng som kantades av lite slyskog på ena sidan och av skidbacken på andra sidan. Vi lade ut två mål, ett vid en väl synlig buske i den bortre kanten av ängen, och ett i närheten av en kon som stod i gräskanten på den hitre sidan av ängen. Hundarna gick med och lade ut målen, och sen gjorde vi lite fot-övningar.
Sedan skickade vi på ett vanligt linjetag mot målet vid busken, där vi hade lagt 5 dummies, två till varje hund och en till Åska som väntade i bilen. Gunilla gjorde varje övning först med Grappa, så Mackan och jag fick titta på först, och sen göra själva. Det var ett ganska långt linjetag som gick lite snett över ett dike, en gångväg, sen över själva ängen med ganska högt gräs, och sist över en klippt gångväg (gräset var kortare längs den andra sidan av ängen). Det gick jättebra både för Grappa och för Mackan.
Därefter gick vi fram med en hund i taget och satte hunden med ryggen mot målet och skickade med ut. Det gick också bra för båda hundarna.
Sen ville Gunilla att vi skulle skicka på ett linjetag igen mot samma mål, och blåsa stopp när hunden kommit över grusvägen, för att sen skicka med ett höger-kommando mot målet vid konen. Mackan var nog alldeles för trött redan, för hon hörde inte ens att jag blåste stopp (eller det gjorde hon såklart, men hon struntade blankt i det och fortsatte fram emot målet). Jag fick henne så småningom att komma tillbaks, och försökte igen, men samma visa - hon fortsatte ut över ängen. Nu bytte jag strategi och försökte skicka bara med höger-kommando, men vi fick flytta oss närmare ett par gånger tills det var kanske bara 5 meter till målet, då kom hon ihåg och sprang och hämtade en dummy.
Gunilla regisserade mig hela tiden, kommenterade signaler och kroppsspråk, och det var jättebra! När jag till sist skickade en gång till på det sista målet med höger-kommando, igen från ca 5 meters avstånd, så gick Mackan iväg (efter ytterligare ett höger, men det var faktiskt första gången vi gjorde höger, vi har bara gjort vänster tidigare) och hämtade den sista dummyn och jag fick en jättefin avlämning i handen!
Sen fick Mackan sitta i bilen, och jag kastade några markeringar till Grappa uppe i slalombacken. Kul att stå där och se henne jobba på nära håll! I morgon skall Mackan få en vilodag, men sen skall vi ut igen och se om jag kommer ihåg allt Gunilla sade idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar