söndag 20 juni 2010

Träningsdagbok 19 juni

Vi träffade Gunilla med Grappa och Åska vid Furutorp. Emma, 4,5 år och Erik 7,5 år var med.

Vi började med att lägga ut tre mål, ett ganska nära bilarna i kanten på ängen där det var lite snårigt, ett vid ett träd i nästa kant av ängen, och det tredje i det bortre hörnet på ängen. Sen gick vi och barnen och "slog läger" på en liten bergknalle mitt ute på ängen. Barnen höll Åska medan vi körde de unga hundarna. Precis som förra gången gjorde Gunilla och Åska övningen först, medan vi var passiva och Mackan hade chansen att titta på. Sen gjorde vi övningen innan vi flyttade till nästa mål. Vi skickade på linjetag på alla tre målen först. På de första två var det inga konstigheter. Vi skickade från bergknallen till det första, och gick ut en bit på ängen för att öka avståndet till nästa mål. När vi skulle skicka på det tredje, det i hörnet, ställde vi oss så att Grappa skulle passera bergsknallen på vägen dit. Det blev för svårt, väskorna hade för stor dragningskraft, så Gunilla fick gå lite mer åt sidan och skicka. När jag sen skickade Mackan så hade hon glömt bort vart hon skulle, så hon gick bara ut några meter och svischade lite där. Jag fick flytta fram i steg tills vi var ganska nära innan hon kom på vart hon skulle. Där letade hon intensivt och bra, men kom sen in utan dummy. Jag skickade igen, och nu hittade hon en av de två dummies som låg kvar.

Sen skickade Gunilla Åska på linjetag att hämta sina tre apporter i följd, och sen var Gunilla tvungen att åka.

Jag lade ut en dummy vid varje mål igen, och så skulle vi träna ut när Mackan sitter med ryggen mot målet. Vi började med det svåra målet i hörnet. Hon verkade helt ha glömt vad mitt handtecken betyder, så hon satt bara kvar och tittade på mig. Vi backade och testade igen, men inte förrän jag ställde henne med näsan mot målet och "pekade" ett vanligt linetag föll poletten ner. När jag sen vände henne med ryggen mot igen så förstod hon vad jag ville. Ungefär samma resultat på de övriga två målen, och sen åkte vi hem.

Idag gick avlämningarna bra, det var bara en som hamnade på marken. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar