torsdag 4 november 2010

Nu är vi hemma igen!

Vi har varit på Gran Canaria i en vecka och solat och badat. Vi bodde på ett härligt hotell som har en jättestor park med fyra olika pooler och massor av palmer. Nästan överallt befann man sig i skuggan av palmerna vilket betyder att behovet av solskyddsfaktor faktiskt var mycket litet. Några utsatta områden fick lite solskydd bara. Barnen har badat omkring sex timmar varje dag och föräldrarna har suttit på solstolarna och läst. Skönt!
Men hur skönt det än är där i solen så är det vissa saker man saknar. Mackan t.ex. Hon fick bo hos farmor och farfar medan vi var borta, och de har lärt henne några konster. Jag tror både de och Mackan var nöjda med veckan.
Idag var det unghundsträning med Anita igen på Wij. Vi var åtta ekipage, sju Thorsvi-hundar och så Thorsvi-matten Lotta med sin Streamlight's hund som är lika gammal som M-kullen. Lotta förde både Duffie och Mickis (?) eftersom Uffe gjort sig illa i axeln. Övriga var Eva med Scott, Anne-Marie med Skye, Benita med Yoshi, Ann-Maj med Spencer, Claes med Loke och så vi. Vi jobbade först på en linje med fyra ekipage, övriga fyra var funktionärer. Linjen fick markeringar i fyra riktningar och hundarna turades om att hämta varsin efter att alla fyra blivit kastade.
Efter fikarasten jobbade större delen av gruppen med ett sök med vilt, medan tre av oss fick vara i OBS-klassen, som fick markeringar och specialutbildning i vilthantering. För Mackans del var anledingen till OBS-behandlingen att hon tog upp en fasanhöna från marken och vad jag tror var en kombination av för mycket upphetsning av att hålla en fågel i kombination med att jag sade åt henne att ta det lugnt gjorde att hon bet för hårt och krossade fågeln. Det gjorde hon inte om igen sen och jag skall försöka se det som en engångsgrej.
Bortsett från detta gick det bra. Hon markerade bra och sökte intensivt ute i området. Avlämningarna gick på det stora hela bra - jag tror jag börjar förstå vårt samspel kring dem - och hon gick iväg på alla mina kommandon. Det var bara när Mackan skulle få ta en markering med en rapphöna som Spencer inte hade velat ta upp, och Spencer stod ganska nära oss när vi markerade som hon var osäker på om det var hon som skulle gå. Hon kollade av en extra gång med mig att det var okej, och sen gick hon ut.
Dagens tips till oss från Anita är att vara noga med att få snabba direkta inlevereringar. När detta sitter skall jag gillra en "fälla" så att hon förstår att det är förbjudet att leta efter fler saker när man redan har hittat en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar