söndag 21 november 2010

Rutan på egen hand

I veckan och i helgen har jag och Mackan tränat Höger, dels på våra promenader i mörkret men även på Fågelöudde där vi har gjort en lite mindre ruta i en tom hage. Tre av hörnen ligger tydligt vid ett stenröse, en stätta och där staketet byter utseende. Det fjärde hörnet ligger mitt på en lång staketsträcka så det är lite svårare. Två av rutans sidor går längs med staketet och två går tvärs över hagen.
Vi har alltså tragglat höger sedan i tisdags och faktiskt så ser jag framsteg. Men fortfarande sitter hon ganska stadigt fast i marken och jag får oftast upprepa kommandot en gång innan hon far iväg. Men som sagt, vi gör framsteg så det är bara att fortsätta. Idag tror jag att hon tyckte vår ruta var lite tråkig, och det gjorde faktiskt jag också när vi gick där runt runt. Men så testade jag att skicka henne igen till ett redan tomt mål, stoppade efter att hon letat en liten stund (ja, hon stannade!) och skickade med höger till nästa mål istället. Då for hon iväg utan att tveka, och såg riktigt nöjd ut när hon kom tillbaks med dummyn. Kanske får det inte vara för lätt, men samtidigt får det ju inte vara för svårt heller. Hmm.
Sedan hann vi precis hem och torkade tassarna och bytte strumpor innan vi gav oss iväg igen till en liten sammankomst med Eriks klass nere vid sjön där vi bor, med glögg och korvgrillning i regnvädret. Medan vi stod där och pratade så stod Mackan och frös. Jag bestämde mig för att skicka några höger eller vad som helst för att värma upp henne lite. Då blev Eriks kompisar intresserade och ville hjälpa till att kasta markeringar och sen kom föräldrarna och förundrades över den duktiga hunden. Och även om det inte var någon perfekt uppvisning så är det kul att visa upp litegrann av vad hon tränar på.
En av Eriks klasskamrater sade flera gånger till mig att jag måste köpa en "overall" till henne. Jag har tänkt köpa ett täcke till henne, för att ha t.ex. om hon skall sitta i bilen när det är kallt eller om hon är med ute och passiv, som idag. Men jag har inte kommit fram till vilken typ av täcke jag skall skaffa. Nån som har några bra förslag eller synpunkter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar