fredag 4 februari 2011

Hälsostatus

Vår förra hund fick ett hårt kex varje kväll och hade fina vita tänder livet igenom. Mackan verkar inte ha lika "bra" tänder, så jag har börjat träna tandborstning. Än så länge borstar jag med en fuktad trasa, men min plan är att hon skall lära sig stå ut med riktig borstning med tandborste. När vi kommit så långt skall jag ta henne till veterinären och låta dem göra ren tänderna och sen hoppas jag att tänderna skall må bra med hjälp av daglig borstning.
Vi tror att ett löp kommer inom kort. Det är väl därför hon har fällt pälsen och den nya tjocka växer fram. Jag har också noterat lite mer frekvent kissande på promenaderna. Om det stämmer så löper hon med 5-6 månaders mellanrum, vilket kan kännas lite för ofta för en hund med avelsspärr men är antagligen helt normalt.
Sen har hon ett föremål i en trampdyna igen! Puh! Just nu sitter det strax under huden så att man kan skönja det där inne. Hon haltar inte och har inte ont. Vi väntar på att det kommer ut av sig självt, om det inte skulle bli plötsligt sämre. Vi har ju (tyvärr) erfarenhet av att sköta tass-sår sedan förra vändan i vintras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar