torsdag 7 april 2011

Långa linjetag

I tisdags hade vi näst sista träningen för Karin för denna omgång. Vi var på ett gärde och lade ut 6 målområden, som Mackan fick se. G&G och Vicky/Tini var med och deras hundar hade varit där en gång tidigare så de fick inte se på när målen gjordes i ordning. Jag ville göra saker som Mackan skulle lyckas med idag. Det gick så dåligt förra gången när hon var så trött, och jag ville att hon skulle få känna sig glad och duktig. Så jag skickade bara rakt fram. Men även om man tänker sig en rak linje så blir det ju inte alltid så när hunden springer. Vi har haft (tror jag) två stycken "hopp i fontänen". Uttrycket kommer från nån liten film jag sett för länge sedan när en matte med en helt ouppfostrad hund slänger ur sig kommandona några millisekunder efter att hunden har börjat med något upptåg, liksom för att skyla över att hunden gör precis som den vill. Det sista hunden gör är att kasta sig i en fontän och matten ropar "hopp i fontänen". Det första tillfället var när Mackan skulle gå över ett mål hon redan hade varit vid, och fortsätta längre ut. UT ropade jag lite lamt, och hon sprang helt plötsligt vidare ut och hittade en boll. Det andra var när det var två mål med rätt stor vinkel emellan. Hon skulle gå till det högra, men styrde till det vänstra där hon redan hade varit. Jag blåste stopp när hon var i det tomma målet och hade letat lite, och hon stannade. Sen vinklade jag höger, och det är ju inte vår starkaste sida det här med sidotecken, men se på sjutton om inte hunden lite tveksamt gick iväg åt höger och kom rätt och hittade en dummy. I övrigt gick hon rakt dit jag pekade med sin vanliga raketfart. Sist gjorde vi några svåra markeringar. Vi stod alla tre brevid varandra och Karin kastade markeringar i skogen där varken hon, kasten eller nedslagen syntes särskilt bra. Men här gjorde Mackan ett superjobb och spikade många av sina markeringar. Det var kul att se, för hon brukar vara duktig på att markera. Det var vara för två veckor sedan när hon blev så uppstressad som hon inte kunde markera alls i början. Nu ser vi fram emot working testet på Lidingö om några dagar. Vi vilar oss i form, för Mackan är ganska trött på kvällarna, och jag med för den delen. Kvartalsskifte betyder stort bokslut och långa dagar på jobbet för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar