lördag 29 maj 2010

Fasanjakt på Wij

Idag har vi varit och tränat med Mackans kull på Wij. Vi fick prova på sök och att gå fot bakom en skytt (= Anita med apportkastaren) och lite vattenarbete.
Mackan har inte provat på sök tidigare, men det gick ganska bra. Jag hade skickat henne några gånger, och så hade vi gjort stadgeövningen när Anita sköt med apportkastaren och jag fick apportera. Vi hade tid att göra ett varv till med söket eftersom vi bara var fyra aktiva hundar idag, och när jag skickade henne ut mot en dummy som låg en bit ut i sökområdet så hittade hon den och tog den som hon skulle, men sen gjorde hon en snabb sväng 90 grader mot linjen som gick emot mig. Jag blåste inkallningssignal och då kom hon in med dummyn. Kian trodde att hon hade blivit skrämd av något ute vid den lilla gran där dummyn låg, så hon gick ut och tittade efter, men hittade inget särskilt där. Sen lade Peter ut dummyn igen på samma ställe och jag skickade Mackan mot den igen, för att hon inte skulle minnas att hon blivit rädd det sista som hände i den övningen. Mackan gick ut och stannade så att jag såg den bakre halvan av henne. Den främre halvan var dold av den lilla granen, och hon stod helt stilla där en stund. Så plötsligt flög det upp en fasanhöna framför henne, och hon for iväg efter. Efter benäget bistånd från Anita som var i området som fasanen valde att flyga förbi så vände Mackan när fasanen försvann ur hennes synfält. Då plötsligt började öronen fungera igen och hon hörde min inkallningssignal. Vi fick lite pikar av Kian som tycker att vi behöver träna inkallning, och lite tips av Anita om hur vi skall göra när Mackan springer efter levande djur.
Precis som de tidigare träffarna var det lärorikt och inspirerande idag, och kul att se de övriga hundarna och förarna. Man lär sig mycket av att titta på hur andra gör. Nästa gång pratade Anita och Kian om att göra ett litet "prov" med några stationer till oss, eftersom det är sista tillfället för valpkullen. Vi har alltså lite att träna på under de kommande två veckorna...
Benjamin tog lite bilder även denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar