söndag 19 september 2010

Funktionär på Brunnsholm

Jag var funkis på Brunnsholmsprovet i lördags, första gången jag provade på det. Det blev en tidig morgon, för det tar ca 1,5 timme för mig att köra dit och samlingen för funktionärerna var kl 06:30! Så jag åkte hemifrån strax efter 5 på morgonen med packad ryggsäck och gummistövlarna i bilen.
Det var mycket lärorikt och jättetrevligt att vara med hela dagen. Jag var en av kastarna i den inledande dubbelmarkeringen för öppenklasshundarna, och så hjälptes Fia och jag åt att lägga ut fåglarna i söket och kaninerna i dirigeringen.
Vädret var som förväntat både bra och dåligt, på förmiddagen blåste det lite lagom utifrån vattnet, så myggorna höll sig undan och vi såg till och med någon solglimt. Efter den mycket goda lunchen hade vi ösregn för de sista två paren. Totalt såg vi sex par hundar, och domaren Mats hittade två som han gav ett förstapris. Speciellt kul tyckte jag att det var att se den golden-hane som var utställningschampion göra sitt apporteringsarbete. Domaren gav hunden ett tredjepris men det var häftigt att se den ganska tunga och långsamma hunden ändå jobba sig igenom uppgifterna. En motsats till min lilla lakritsråtta!
Jag fick också se två syrror till Mackan, Gerd gick med Silke och fick ett tredjepris idag och Ellis med Extra fick ett andrapris. Grattis till er! Det gick sämre för Sarita och Carmen som startade i nybörjarklass. Carmen hade visst fått fel uppfattning om vad man skall göra med en kråka, så domaren sade tack och hej efter första markeringen. Johan och Micke startade också i ökl, men med sina respektive flat coated retrievers. Varsin trea blev utdelningen idag.
Jag hann också med att se den sista hunden i nybörjarklassen, eftersom vi i ökl-rutan blev klara lite före dem, och det var en helt fantastisk hund som visade hur man skulle göra! Han blev också dagens bästa nkl-hund. Kul att se! Där har vi alltså mallen för första etappmålet i vår träning!
Upplevelsen av resten av dagen uppvägde den tidiga morgonen, och jag kan absolut tänka mig att vara funkis igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar