söndag 3 oktober 2010

Mackan lär sig

Vissa saker är väldigt enkla med Mackan. Som det här att lära henne gå brevid cykeln. Första försöket blev det inte så jättemycket cyklat utan mer förklaring och förflyttning till höger sida. Men efter kanske tredje försöket vet hon att "nu cyklar vi" betyder att hon springer brevid på höger sida och om jag går av och leder cykeln så går hon brevid mig på vänster sida som vanligt. Inga problem!
Igår var vi på landet och stängde för vintern och naturligtvis passade vi på att träna litegrann. Vid ett tillfälle skulle jag bara kasta bollen åt henne och sade varsågod. Men hon tappade bort den och letade på fel ställe. Då tänkte jag att Nu skall vi testa! och kallade in henne och skickade på ett dolt linjetag (blev det ju) mot bollen. Det har vi inte gjort tidigare. Hon sprang till stället där hon trodde att den låg men jag sade "ut" igen och hon fortsatte! När hon var på rätt ställe blåste jag närsöksignalen och hon började söka! Och hittade bollen! Fantastiskt roligt - det betyder ju att hon har fattat! (Även om det var ett pyttekort linjetag och inte så särskilt snyggt, men i alla fall.)
I morgon är det träning för Karin igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar