tisdag 10 augusti 2010

Köksgolvs-träning

Vi tränar "håll fast" hemma i köket och i hallen. Och det funkar! Det känns fortfarande som om dummyn sitter lite löst i munnen, men jag swischar med händerna och rör vid dummyn och försöker lura henne, påminner att hon skall hålla fast och berömmer när det blir rätt och stoppar in den igen om det blir fel. Och nu ser jag att om jag säger nej när hon börjar släppa så tar hon tag igen! Jättekul! Lite till träning inomhus och sen får vi flytta ut till trädgården.
Dagens reflektion över hundar kom när vi såg ett helt hunddagis passera över vägen före oss när vi kom med bilen. Sist gick en person med två rhodesian ridgebacks och en hund av nån annan ras. Då kom en tacksam tanke upp i mitt huvud: Skönt med dessa jaktlabbar att uppfostrings-biten av hundägandet är så liten och att man kan ägna nästan all tid till det roliga - att träna! (De flesta ridgebacks jag har mött på mina hundpromenader har behövt mer uppfostran, det var väl därifrån tankarna kom ;-))
Nu blir det kloklippning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar