onsdag 14 juli 2010

Många vilda djur

Idag åkte vi ner till Grönsta, för att träna på den klippta ängen där. Igår fick vi nämligen avbryta träningen innan jag tyckte vi var klara, för att Mackan fick hela munnen, nosen och ögonen fulla med gräsfrön, så idag ville jag har lite kortare gräs.
Vi kom iväg ganska sent, när det hade blivit lite svalare. Men i skymningen kommer de fram, de vilda djuren. Vi såg både harar och rådjur, och så ganska många getingar för jag råkade lägga en dummy rakt i ett getingbo! Det märkte jag inte förrän Mackan kom rejsande utan dummy raka vägen tillbaks till mig, och Benjamin såg att det satt getingar på henne. Det slutade med en "bula" på huvudet och en på bogen. Jag lyckades antagligen sopa av henne de andra.
Sen fick jag "rädda" dummyn med hjälp av en lång pinne, för den var helt översållad med getingar där den låg. Usch, inte kul att utsätta Mackan för det där, men hon kom därifrån utan mentala sår i alla fall. Hon är modig den här lilla tjejen. Tänk att hon försökte hämta dummyn fast hon måste ha sett alla getingarna på den!
Sen försökte vi oss på en stoppsignalövning, där Benjamin kastade en boll precis vid sina fötter. Jag skickade Mackan och blåste stopp. Tanken var att jag sen skulle skicka henne vidare med ut efter att hon hade stannat. De gånger hon inte stannade plockade Benjamin upp bollen igen så att det inte skulle löna sig att inte lyssna. Det här var svårt, stoppsignalen fungerar inte på särskilt långt avstånd. När vi gick ganska nära Benjamin gick det lite bättre, och efter att ha varvat med lite vanliga stopp-övningar där Benjamin lockade iväg Mackan en bit och jag belönade med kast av boll när hon stannade på pipann så lyckades den nya övningen en gång. Vi har lite att öva på här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar